L. Ron Hubbard vyplul před 110 lety

OD JAN SUŠERZANECHAT KOMENTÁŘNA L. RON HUBBARD VYPLUL PŘED 110 LETY

L. Ron Hubbard vyplul před 110 lety

Dnes si připomínáme kulaté výročí narození spisovatele sci-fi, laického terapeuta, vizionáře, hudebníka, námořního admirála, fotografa, filosofa, pedagoga, bojovníka proti drogám, antropologa, filmového režiséra, filantropa, malíře, pilota, zahradníka a ovšem vyhlášeného náboženského avanturisty a iniciátora množství kontroverzí, Lafayette Ronalda Hubbarda.

Dětství a jinošství

Muž, jehož proklamovaná šíře zájmů překonává i odvážnější apokryfní legendy o J. da Cimrmanovi, se narodil 13. března 1911 v Tildenu v americkém státě Nebraska v rodině pedagožky a bývalého vojáka US NAVY. Jeho otec se vrátil k armádě během první světové války a sloužil na základně na ostrově Guam.[1] Díky tomu prý Hubbard procestoval část Asie i Afriky a setkával se s místními šamany, čaroději, lamy a jinými inspirativními osobnostmi. Jako malý chlapec se též prý v Montaně, kde v té době rodina žila, spřátelil s indiány kmene Černonožců (Blackfoot), kteří jej naučili mnohým svým tajemstvím.[2] Jak ale upozorňuje britský religionista George D. Chryssides, přesvědčivé důkazy o událostech Hubbardova mládí lze nalézt jen velmi obtížně.[3]

Po návratu do Spojených států se Hubbard zapsal k univerzitnímu studiu na The George Washington University, zdá se ale, že je nedokončil, byť se později sám prokazoval tím, že studoval jadernou fyziku i psychologii. Od 30. let se pak živil psaním průměrných sci-fi příběhů. Když vypukla druhá světová válka, byl též rekrutován do amerického námořnictva. Ani zde však není jisté, zda se kdy zapojil do nějaké skutečné válečné mise.[4]

Badatel lidských duší

Po válce, roku 1950 publikoval Hubbard knihu, která zahájila jeho zcela novou životní dráhu a udělala z něj duchovního gurua nového typu: Dianetika – moderní věda o duševním zdraví. V ní představil svou zvláštní psychologickou teorii. Její přesné kontury zde nemusíme připomínat, existuje o nich hojnost religionistické literatury, na kterou čtenáře odkazujeme (tématu scientologie, vzešlé z dianetiky, bylo věnováno též číslo časopisu Dingir 4/2000).

Hubbardova psychologická a terapeutická metoda se ve zkratce opírá o přesvědčení, že lidský život je do značné míry determinován předchozími traumatizujícími zkušenostmi, které může terapeut – auditor – v průběhu postupných sezení pomocí metody auditingu pomoci klientovi odhalit a očistit se od nich. Sama teze není nikterak převratná, hubbardovským terapeutům bývá ovšem, přinejmenším, vyčítáno, že pro podobnou práci nemají ve skutečnosti potřebnou kvalifikaci, a mohou tudíž klientovi způsobit i značné škody (např. prací s falešnou pamětí, vyvoláním iluzorních vzpomínek na situace, které se nikdy nestaly).[5] Hubbard se své poznatky a metody snažil nabídnout dokonce i Americké psychologické asociaci, byl ovšem vcelku rezolutně odmítnut.[6]

„Založte si náboženství…“

Od prosté terapeutické techniky, kterou se snažil zapůsobit na akademické i laické publikum, se Hubbard postupně vydal na cestu náboženství. Jeho nová Scientologická církev, kterou založil koncem roku 1953, se velmi rychle stala pro mnohé synonymem záludné sekty a vystupuje takto jako určitý archetyp i v rozmanitých popkulturních kontextech (můžeme si vzpomenout na některé rysy americké diskuse o scientologii v epizodě The Joy of Sect seriálu Simpsonovi, či na píseň A Token of My Extreme od Franka Zappy). Na druhé straně se církev pyšní celou řadou popkulturních hvězd ve svých řadách (nejčastěji jsou jmenováni John Travolta a Tom Cruise, krom toho můžeme namátkou jmenovat i Kristie Alley, Priscillu Presleyovou či Chicka Coreu), což její zajímavost pro média a kulturu ještě zvyšuje.

Často kritizovaný je komerční rámec tohoto společenství. Již dianetická terapie byla pro Hubbarda zdrojem nemalých příjmů a kritici, kteří zpochybňují reálnost náboženského rozměru Hubbardovy nauky a praxe, tvrdí, že Scientologická církev je toliko mezinárodní obchodní korporace, která používá církevní registrace jen kvůli daňovému zvýhodnění.[7] Nedá se ovšem říci, že by sám Hubbard svým okázalým životním stylem a sebeprezentací tyto výhrady nějak zřetelně tlumil. Ostatně, právě o něm koluje v mnoha parafrázích, že již jako spisovatel vědeckofantastické literatury měl prohlásit: „Chce-li člověk opravdu vydělat milion dolarů, nejlepší způsob je založit vlastní náboženství.“[8]

Poznámky:

[1] R. Miller: Bare-faced Messiah: The True Story of L. Ron Hubbard, London: Joseph, 1987, s. 19.

[2] L. Ron Hubbard: A Profile, Kodaň: New Era Publications, 2012, s. 20.

[3] G. D. Chryssides: Scientologická církev, in: Ch. Partridge (ed.): Encyklopedie nových náboženství, Praha: Knižní klub, 2006, s. 378.

[4] Srov. D. E. Cowan, D. G. Bromley: Sekty a nová náboženství, Praha: Grada, 2013, s. 32.

[5] Srov. např. Z. Vojtíšek: Encyklopedie náboženských směrů v České republice, Praha: Portál, 2004, s. 260.

[6] Srov. D. E. Cowan, D. G. Bromley: Sekty a nová náboženství…, s. 33.

[7] Typicky např. S. A. Kent: Scientology – Is that a Religion?, Marburg Journal of Religion 4 (1999) 2; S. A. Kent: The Creation of “Religious” Scientology, Religious Studies and Theology 18 (1999) 2, s. 97–126; B. Beit-Hallahmi: Scientology: Religion or Racket?, Marburg Journal of Religion 8 (2003) 1; srov. též D. E. Cowan, D. G. Bromley: Sekty a nová náboženství…, s. 46.

[8] R. Miller: Bare-faced Messiah…, s. 148.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *