JANA BOHUTÍNSKÁ13. 2. 2020
/KOMENTÁŘ/ V roce 2009 Podnikatel.cz otevřel kauzu kolem firem, které jsou aktivní v Česku a mají scientologické pozadí. Jedna z nich teď spolupracuje s AMSP.
Těžiště článku tehdy spočívalo u vzdělávací společnosti Business Success. V Roce malého podnikání 2020 je „na scéně“ personálně propojená společnost Performia.
Business Success: Spokojení klienti vs. varování
Od roku 2009 se v probíhající diskusi pod článkem objevily protichůdné reference. Část zkušeností diskutujících vyznívá ve prospěch firmy a je velmi pozitivní. S danou firmou spolupracuji už delší dobu. Přineslo mi to nebývalý růst obratů a pořádek, který ve firmě předtím chyběl. Tím jsem získal i víc volného času,
napsal do diskuse přispěvatel podepsaný jako Pavel.
Bohužel jsem zažil na vlastní kůži fungování a propojení scientologie a rádoby dobrých rad na podnikání. Podnikání s bývalým kolegou, který se tímto směrem vydal a málem utopil celou společnou firmu. Byl to doslova nekonečný horor,
popsal diskutující podepsaný jako pepe svůj příběh ze zcela opačného zkušenostního spektra. Příběh, který skončil rozdělením jeho firmy a tím, že se Pepeho oddělená polovina společnosti nakonec zase postavila na nohy. Více si přečtěte přímo v článku KAUZA: Firma se scientologickým pozadím pořádá ministerstvem akreditované kurzy a školila policii
V Moravské galerii v Brně zakročily odbory
Roky ubíhaly. V roce 2003 se firmě Business Success dostalo krátké mediální pozornosti v souvislosti s odchodem ředitelky Moravské galerie v Brně Kaliopi Chamonikola z funkce. Mezi důvody odchodu se objevilo i to, že ředitelka najala na školení lidí do galerie firmu s podezřením z napojení na scientology. Závodní výbor odborové organizace ověřil, že firma Business Success, která pořádala manažerské školení pro zaměstnance Moravské galerie (MG), je majitelem © L. Rona Hubbarda. Lafayette Ronald Hubbard je považován za zakladatele scientologie. Jeho citace se objevila jako jediný odkaz na prameny v písemných materiálech, které obdrželi účastníci školení včetně paní ředitelky,
uvedly odbory Moravské galerie ve svém stanovisku k situaci, o něž doplnil deník iDnes.cz svůj tehdejší rozhovor s odcházející ředitelkou. Zástupce společnosti Business Success s.r.o. na doporučení ředitelky navázal kontakt s personalistkou MG, což mohlo mít za následek ohrožení osobních údajů jejích zaměstnanců,
uvádí se také v odborářském stanovisku.
Navazující stanovisko firmy Business Success, podepsané jejím ředitelem (a podle Obchodního rejstříku také jednatelem a jediným společníkem) Rastislavem Zacharem, se následně objevilo na Protextu ČTK.
Rok malého podnikání 2020 a Performia
I přes tuto „kauzičku“ se státní institucí (Moravská galerie v Brně je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury ČR) se v mezidobí podle všeho podnikání firmy Business Success v Česku utěšeně rozvíjí. Podle účetní závěrky uložené ve Sbírce listin Obchodního rejstříku (OR) měla firma za rok 2018 čistý obrat 32 109 tisíc korun (oproti 30 861 tisíc korun v roce 2017).
A jsme konečně v roce 2020. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP) odstartovala Rok malého podnikání 2020. V lednovém zpravodaji ke své nové kampani a projektu na podporu podnikání AMSP mimo jiné informuje: V roce 2020 zintenzivníme spolupráci se společností Performia, spol. s r. o.
Zakladatel scientologie a lidské zdroje
Performia se skrze svůj web prezentuje jako mezinárodní organizace kompletně zaměřená na podporu úspěchu firem ve výběru a hodnocení zaměstnanců
. Nabízí tedy něco, po čem je v dnešní době, kdy se ve firmách lidé stávají tématem číslo jedna, poptávka. Skrz AMSP se zřejmě může napojit na další potenciální klienty. Je ostatně také partnerem projektu Nastartujte se, který realizuje Komerční banka a AMSP ho odborně garantuje. Performia je také například členem platformy Asociace společenské odpovědnosti.
Podle OR má Performia tři společníky. Největší podíl v ní vlastní Erik Marten Runow ze Švédska, menší podíl má Rastislav Zachar, nejmenší podíl patří Lucii Spáčilové, která je zároveň jednatelkou a výkonnou ředitelkou firmy. Performia a Business Success mají kromě personálního propojení také stejnou pražskou adresu.
Naše metody a technologie pro hodnocení osobnosti jsou založeny na dílech L. Rona Hubbarda,
uváděla Performia na svém starším webu s copyrightem z roku 2011. Na stávajícím webu už se o takovém spojení tak otevřeně nepíše. Potenciální klienti tam spíše najdou velké množství pochvalných referencí na služby společnosti. K Hubbardovi se však hlásí i anglickojazyčná stránka Performia.com, do jejíž sítě česká firma patří. Na WikiLeaks je také k nalezení dokument (International Business Directory 2006) WISE, což je World Institute of Scientology Entreprises, kde figuruje jako člen Marten Runow.
Jak se stal z autora sci-fi podnikatelský guru
Na webu české odnože sítě Performia také stojí: Firmám s hodnotnými produkty pomáháme budovat úspěšné týmy, díky kterým rostou a prosperují. A sami se snažíme být důkazem, že sestavit tým plný „tahounů“ a nadšenců není sci-fi.
Až vtipným paradoxem přitom je, že právě jako spisovatel sci-fi a dobrodružné literatury začínal Lafayette Ronald Hubbard (1911 – 1986), který to, zdá se, dnes posmrtně dotáhl až na podnikatelského guru. Alespoň v Česku.
V roce 1950 publikoval svou vlastní psychologickou teoriidianetika – přesto, že ji odborníci odmítli, byl z ní bestseller. Businessman Hubbard pak ve své práci pokračoval a dva roky na to vznikla scientologie. Když se pustil do budování církevní korporace, získal v ní i svou praxi řízení a managementu. Své teorie a zjištění kodifikoval a ty teď dál skrze další firmy (i dvě výše jmenované, Business Success a Performia) ovlivňují další podnikatelky, podnikatele a jejich lidi a podniky.
Proč je na Hubbardovi založený přístup nejlepší?
Nyní, v roce 2020, už nejde o žádnou „kauzu“; příslušné informace jsou veřejně dohledatelné na internetu. Na svobodném trhu se i firemní vzdělávání nebo výběr lidí řídí hlavně principem nabídky a poptávky. A poptávka po službách obou firem evidentně je.
S o to větší péčí by však měly firmy na liberálním trhu k výběru firemního vzdělávání i k prověření dodavatele tak citlivé oblasti, jako je recruitment a péče o lidi, přistupovat. O to důrazněji by měly žádat od svých dodavatelů informace o tom, s jakými nástroji pracují, jaký je původ těchto nástrojů, jaká je jejich relevance, čím jsou podložené nebo z čeho obecně odvozují svou důvěryhodnost. O to vědoměji a s podporou svého vytříbeného kritického myšlení by se měli majitelky a majitelé byznysů o dodavatelích rozhodovat, když za jejich služby platí nemalé peníze (a předpokládám, že to klienti a klientky zmíněných firem udělali). A také o tom transparentně informovat své zaměstnance.
Jaká je tedy pointa komentáře? Doufám, že i Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR svým členkám, členům i podnikatelské veřejnosti pečlivě objasňuje, proč zrovna přístupy, které koření v hubbardovských doktrínách a v budování scientologické organizace vyhodnotila pro malé podnikatele jako to nejlepší. Pokud to ještě nestihla, je možná načase se do toho pustit.